REGULAMIN UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ
w Spółdzielni Mieszkaniowej METALOWIEC
zwany dalej „Regulaminem”
§ 1 Zasady ogólne
- Regulamin stosuje się do udzielania zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane w Dziale Technicznym Spółdzielni, zwanych dalej „zamówieniami”.
- Przy udzielaniu zamówień należy przestrzegać zasad:
- zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości,
- racjonalnego gospodarowania środkami Spółdzielni, w tym zasady wydatkowania środków w sposób celowy, oszczędny oraz umożliwiający terminową realizację zadań, z zachowaniem zasad uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów oraz w sposób umożliwiający terminową realizację zadań.
- Zamówienia współfinansowane ze środków europejskich lub innych mechanizmów finansowych udzielane są na podstawie Regulaminu z zachowaniem wytycznych wynikających z przepisów prawnych i dokumentów określających sposób udzielania takich zamówień.
- Czynności związane z udzieleniem zamówienia wykonują pracownicy jednostki zapewniający bezstronność i obiektywizm.
- Za przestrzeganie przepisów Regulaminu odpowiedzialni są:
- Zarząd Spółdzielni
- inni pracownicy Spółdzielni w zakresie, w jakim powierzono im czynności przy udzielaniu zamówienia.
§ 2 Ustalenie szacunkowej wartości zamówienia
- Przed wszczęciem procedury udzielenia zamówienia Dział Techniczny Spółdzielni szacuje z należytą starannością wartość zamówienia, w szczególności w celu ustalenia:
- czy wydatek ma pokrycie finansowo-rzeczowe w planie remontów,
- w jakiej formie odbędzie się wyłanianie wykonawcy.
- Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług – wartość netto.
- Szacunkową wartość zamówienia ustala się, z zastrzeżeniem ust. 4, przy zastosowaniu co najmniej jednej z następujących metod:
- analizy cen rynkowych;
- analizy wydatków poniesionych na tego rodzaju zamówienia w okresie poprzedzającym moment szacowania wartości zamówienia, z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych publikowanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
- analizy cen ofertowych złożonych w postępowaniach prowadzonych przez zamawiającego lub zamówień udzielonych przez innych zamawiających, obejmujących analogiczny przedmiot zamówienia, z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych publikowanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
- Szacunkową wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie kosztorysu inwestorskiego, bądź w oparciu o rodzaj, zakres i ilość robót budowlanych wraz z ich cenami rynkowymi.
- Szacunkową wartość zamówienia ustala się w złotych.
- Dokumentami potwierdzającymi ustalenie szacunkowej wartości zamówienia są w szczególności:
- zapytania cenowe skierowane do potencjalnych wykonawców,
- wydruki ze stron internetowych zawierające ceny usług i towarów (opatrzone datą dokonania wydruku),
- kopie ofert lub umów z innych postępowań (obejmujących analogiczny przedmiot zamówienia) z okresu poprzedzającego moment szacowania wartości zamówienia.
§ 3 Tryb udzielania zamówień
- Zamówienia na dostawy, usługi i roboty budowlane, których wartość nie przekracza jednorazowej kwoty 15.000,00 zł netto realizowane są w formie zlecenia, udzielane przez Prezesa Zarządu.
- Do udzielenia zamówienia o których mowa w ust. 1 stosuje się ogólną regułę wydatkowania środków w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów oraz w sposób umożliwiający terminową realizację zadań.
- Udzielenie zamówień, których wartość przekracza kwotę 15.000,00 zł netto, jest każdorazowo poprzedzone wyborem wykonawcy według jednego z poniższych trybów:
- zamówienie klasyczne
- przetarg
- zamówienie z wolnej ręki
- Każdorazowo decyzję o wyborze trybu postępowania podejmuje Zarząd Spółdzielni. Zawsze może to być forma wyższa niż wynikająca z kryteriów stosowania danego postępowania opisanych niżej w regulaminie.
§ 4 Zamówienia klasyczne
- Zamówienia klasyczne stosujemy przy wyborze wykonawcy, gdy wartość zamówienia przekracza 15.000,00 zł netto, lecz nie więcej niż 200.000,00 zł netto.
- Do udziału w zamówieniu klasycznym Spółdzielnia zaprasza zainteresowanych poprzez wysłanie informacji do minimum trzech wykonawców i/lub zamieszczenie zapytania ofertowego na stronie internetowej zamawiającego.
- W przypadku braku możliwości przesłania zapytania ofertowego do wymaganej liczby wykonawców, dopuszcza się przesłanie zapytania ofertowego do mniejszej liczby wykonawców z jednoczesnym zamieszczeniem zapytania ofertowego na stronie internetowej zamawiającego.
- Zapytanie ofertowe powinno zawierać co najmniej informacje o:
- rodzaju i ilości zamawianych, robót, dostaw czy usług,
- miejscu i terminie realizacji zamówienia,
- warunkach jakie należy spełnić, aby być dopuszczonym do udziału,
- Dopuszcza się negocjacje cen i pozostałych parametrów oferty z Wykonawcami, którzy złożyli oferty.
§ 5 Przetarg
- Przetarg stosujemy przy wyborze wykonawcy, gdy wartość zamówienia przekracza 200.000,00 zł netto.
- Do udziału w przetargu Spółdzielnia zaprasza wszystkich zainteresowanych poprzez:
- ogłoszenie na stronie internetowej,
- wysłanie informacji do minimum trzech wykonawców.
- Ogłoszenie o przetargu powinno zawierać co najmniej informacje o:
- rodzaju i ilości zamawianych, robót, dostaw czy usług,
- miejscu i terminie realizacji zamówienia,
- warunkach jakie należy spełnić, aby być dopuszczonym do udziału,
- Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ),
- terminie, do którego można składać oferty i terminie wpłaty wadium,
- miejscu składania ofert,
- zastrzeżenie, że Spółdzielni przysługuje prawo unieważnienia przetargu bez podania przyczyny.
- Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia zatwierdza Zarząd Spółdzielni.
- Dopuszcza się negocjacje cen i pozostałych parametrów oferty z Wykonawcami, którzy złożyli oferty.
§ 6 Zamówienie z wolnej ręki
- Zamówienie z wolnej ręki to tryb, w którym Spółdzielnia udziela zamówienia po negocjacjach z jednym wybranym wykonawcą lub dostawcą.
- Przesłankami do stosowania zamówienia z wolnej ręki może być jedna z następujących okoliczności:
- istnieje i znany jest tylko jeden potencjalny wykonawca lub dostawca,
- przedmiotem są nietypowe badania, opinie, ekspertyzy,
- zachodzą niespodziewane zdarzenia bądź nie dające się wcześniej przewidzieć okoliczności (m.in. awarie), które zmuszają do natychmiastowej realizacji zamówienia,
- dwukrotnie wszczęte postępowania w trybie opisanym w paragrafach poprzedzających nie przyniosło rozstrzygnięcia.
- Forma zaproszenia do negocjacji w tym trybie jest dowolna.
§ 7 Kryteria wyboru wykonawcy
- jakość,
- funkcjonalność,
- parametry techniczne,
- aspekty środowiskowe,
- aspekty społeczne,
- aspekty innowacyjne,
- koszty eksploatacji,
- serwis,
- termin wykonania zamówienia,
- doświadczenie wykonawcy,
- poziom wiedzy specjalistycznej wykonawcy,
- okres gwarancji
§ 8 Udzielenie zamówienia
- Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami Regulaminu.
- Po dokonaniu wyboru wykonawcy, komisja przedstawia Zarządowi protokół z wyboru i wnioskuje o udzielenie zamówienia z wybranym Wykonawcą.
- Protokół z wyboru zawiera w szczególności:
- kwotę przeznaczoną na realizację danego zamówienia,
- informacje o sposobie wyboru wykonawcy,
- nazwę (firmę) albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania oraz adres wybranego wykonawcy, a także uzasadnienie jego wyboru,
- cenę wybranej oferty.
- Do protokołu z wyboru należy dołączyć dokumentację, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy.
- Po dokonaniu akceptacji wniosku o udzielenie zamówienia (zawartego w protokole z wyboru) przez Zarząd, Dział odpowiedzialny merytorycznie przygotowuje projekt umowy.
- Udzielenie zamówienia następuje poprzez zawarcie umowy w formie pisemnej. Umowę podpisuje Zarząd Spółdzielni.
- Umowę sporządza się co najmniej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, na kolejno numerowanych i parafowanych przez strony kartach, z których jeden egzemplarz przeznaczony jest dla wykonawcy, a drugi dla zamawiającego.
§ 9 Zasady dokumentacji
- Komisja dokumentuje czynności przeprowadzenia procedury udzielenia zamówienia w sposób pozwalający na ich weryfikację pod kątem zachowania zasad, o których mowa w § 1 ust. 2.
- Dokumentację z przeprowadzonych czynności, o których mowa w ust. 1, przechowuje Dział Techniczny przez okres co najmniej do czasu zakończenia lustracji obejmującej rok sporządzenia protokołu.
§ 10 Odstąpienie od stosowania Regulaminu
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Zarząd może podjąć decyzję o odstąpieniu od stosowania Regulaminu, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
- Odstąpienie od stosowania Regulaminu, o którym mowa w ust. 1, dokumentuje się w postaci decyzji Zarządu, zanotowanej w protokole z posiedzenia Zarządu. W decyzji Zarządu należy w szczególności wskazać okoliczności uzasadniające odstąpienie od stosowania Regulaminu. Decyzję Zarządu przechowuje się przez okres co najmniej do czasu zakończenia lustracji obejmującej rok sporządzenia protokołu.
- Udzielenie zamówienia w przypadku, o którym mowa w ust. 1, nie zwalnia od stosowania zasad dokonywania wydatków wynikających z innych aktów prawnych, a także wytycznych wynikających z przepisów prawnych i dokumentów określających sposób udzielania zamówień współfinansowanych ze środków europejskich lub innych mechanizmów finansowych.
§ 11 Postanowienia końcowe
- Regulaminu został przyjęty uchwałą Rady Nadzorczej nr 14/2022 z dnia 12.2022 r. i wchodzi w życie z dniem 01.01.2023 r.
- Z dniem 31.12.2022 r. traci moc dotychczasowy Regulamin udzielania zamówień w Spółdzielni Mieszkaniowej METALOWIEC w Gorzowie Wlkp., zatwierdzony Uchwałą Rady Nadzorczej nr 28/2016 z dnia 26.10.2016 r. z późniejszymi zmianami.